Het beeld vanuit de jonge generatie
Jonge generaties, van generation z tot millennials stellen andere eisen aan hun baan. Zij zijn niet alleen maar meer bezig met zekerheid, een inkomen en een pensioen, maar bekijken hun carrière met een bredere blik. Ze zijn op zoek naar zingeving, willen ergens een verschil kunnen maken en willen geprikkeld worden. Dynamische, innovatieve of avontuurlijke sectoren genieten doorgaans hun voorkeur. In de ogen van late tieners en vroege twintigers, is de metaalsector een ouderwetse, stoffige sector. Het beeld dat zij hiervan hebben, is waarschijnlijk niet realistisch. Of misschien is het probleem juist wel dat het beeld wél realistisch is en dat er onvoldoende pogingen worden gedaan om dit beeld in positieve zin te veranderen.
Om jonge mensen aan te trekken, zult u moeten voorzien in hun behoefte. Dat betekent niet dat u voor een nieuwe generatie het complete bedrijf om moet gooien. Het gaat vooral om presentatie. Weten scholieren en studenten van nu wel wat er precies gebeurt in bedrijven binnen de metaalsector? Zijn zij op de hoogte van uitdagingen, ontwikkelingen en innovatie? Door hier nadruk op te leggen, gaat het weer leven onder de doelgroep. Ook uitstraling is belangrijk: jongeren willen een verzorgd bedrijf.